Ego Pictures er 4 spil i den populære serie af Ego Spil. Spillene er udviklet af den danske spilproducent Game InVentorS. Idéen med spillene er at lære sig selv og dem man spiller med bedre at kende. Ego spilserien har fået stor ros her i Danmark og er uden tvivl et af de mest populære brætspil i øjeblikket.
Ego Pictures kan spilles af 2-6 deltagere fra 15 års alderen.
Har du endnu ikke prøvet spillet har du en masse til gode.
I nedenstående video kan du se hvad spillet går ud på. Reglerne til spillet følger efter videoen.
Ego Pictures spilleregler
Idé
Ego Pictures giver – som andre Ego-spil – deltagerne mulighed for at lære hinanden bedre at kende – men nu ved hjælp af billeder.
Opsætning
Puljeskålen stilles på bordet. Hver deltager tager et sæt med 3 sorte svarbrikker, med henholdsvis 1,2 og 3 hvide prikker. Hver deltager tager desuden 10 hvide jetoner. Derudover skal et antal jetoner anbringes i puljeskålen – afhængig af antallet af deltagere. Reglen er, at der lægges 10 jetoner i skålen pr. deltager. Er i 2 deltagere, lægges der derfor 20 jetoner i puljen. Ved 4 deltagere lægges der 40 jetoner i puljen og så fremdeles. Overskydende jetoner lægges tilbage i posen.
Billederne og ord-kortene lægges i hver sin bunke på bordet med bagsiden opad. Før spillet startet trækkes der 3 billeder fra bunken. Disse placeres på bordet – Men en af de 3 billedbrikker ved siden af hvert billede.
Spillet
Ego Pictures spilles af 2 til 6 deltagere. Hver deltager får en opgave af gangen efter tur og et spil varer typisk 20 til 60 minutter.
Turen går altid i urets retning. Den ældste deltager begynder spillet – kaster kategoriterningen og indleder sin første tur.
Når kategoriterningen viser 1, 2 eller 3
Træk et ord-kort. Alt efter kategoriterningens udfald læses enten det 1., 2. ekker 3. ord/dilemma på ord-kortet og så fremdeles. Læg herefter ord-kortet på bordet, så alle deltagerne kan se det.
Overvej ordet/dilemmaet i forhold til de 3 billeder på bordet. Afgør med dig selv, hvilket billede, som du bedst forbinder til ordet/dilemmaet. Spring herefter til gættefasen.
Når kategoriterningen viser bogstavet P
Træk et billede fra bunken af billeder og vis det frem, så alle deltagere kan se det. Afgør med dig selv, hvilket af de 3 billeder på bordet, som du mener hører bedst sammen med dit trukne billede. Spring herefter til gættefasen.
Når kategoriterningen viser en glad smiley J
Afgør med dig selv, hvilket af de 3 billeder, du synes bedst om. Spring herefter til gættefasen.
Når kategoriterningen viser en sur smiley L
Afgør med dig selv, hvilket af de 3 billeder, du synes mindst om. Spring herefter til gættefasen.
Gættefasen
Du har nu med dig selv afgjort, hvilket billede, du vil vælge. Dit valgte billede på bordet har ved siden af en tilhørende billedbrik med 1, 2 eller 3 sorte prikker. Tag din svarbrik med samme antal hvide prikker og læg den på bordet foran dig med prikken/prikkerne vendt nedad.
De øvrige deltagere skal nu hver for sig forsøge at gætte, hvilket billede du har valgt. Hver deltager tager sin svarbrik med det antal hvide prikker, som deltageren mener stemmer overens med dit valg, og lægger ligeledes med prikken/prikkerne nedad på bordet.
Eksempel: En deltager mener, at du har valgt billede nummer 2. Deltageren tager derfor sin svarbrik med 2 hvide prikker og lægger den – med prikkerne nedad – på bordet.
De øvrige deltagere skal samtidig satse på, hvor sikre de hver især er på deres eget gæt. Hver deltager skal satse enten 1 eller 2 jetoner, som de hver især placerer ved siden af deres svarbrik.
Eksempel: En deltager er overbevist om, at han eller hun har gættet dit svar. Deltageren vælger derfor at satse 2 jetoner.
Fordelingen af jetoner
Når alle deltagere har gættet og gjort deres indsats, skal du afsløre dit valg, ved at vende din svarbrik. Alle øvrige deltagere vender herefter deres svarbrikker. Deltagere med samme svarbrik som din, har gættet korrekt.
Du får altid selv 1 jeton fra puljen for hver af de øvrige deltagere, som har gættet dit svar.
Eksempel: To af de øvrige deltagere har gættet dit svar. Du får derfor 2 jetoner fra puljen.
Deltagere med korrekte gæt får altid fordoblet deres indsats.
Eksempel: En deltager satser 2 jetoner og gætter dit svar. Deltageren får derfor sine 2 jetoner igen + 2 jetoner fra puljen.
Deltagere med forkerte gæt taber altid deres indsats.
Eksempel: En deltager satser 1 jeton og gætter ikke dit svar. Deltageren må derfor aflevere sin jeton til puljen.
Skulle det ske, at du mister alle dine jetoner undervejs i spillet, kan du ikke længere satse eller gætte på de øvrige deltageres svar. Du må derfor vente til det igen bliver din egen tur til at svare, og håbe på, at du vinder nogle jetoner.
Udskiftning af billeder
Når fordelingen af jetoner har fundet sted, erstattes dit valgte billede med et nyt fra bunken. Dvs. at der efter hver tur erstattes 1 billede, mens de 2 resterende billeder på bordet anvendes igen i den næste deltagers tur. Anvendte billeder lægges til side.
Vinderen
Spillet slutter, når der ikke er flere jetoner i puljeskålen. Deltageren med flest jetoner har vundet.
Bemærk: Hvis der i en svarrunde ikke er nok jetoner i puljeskålen til fordeling, er der ingen af deltagerne, der modtager eller afgiver jetoner og spillet er slut.
Vil du vide mere om Ego Pictures kan du finde information her, eller på producentens hjemmeside.
Andre udgaver af det populære ego spil: