iKnow

By | februar 18, 2014
iKnow spillet og dets indhold.

iKnow spillet og dets indhold.

iKnow er et nyt og sjovt quizspil for personer over 15 år. I Iknow kan i dyste 2-6 deltagere om paratviden indenfor kategorierne Mennesker, Verden, Produkter & Kunstværker og Fænomener & begivenheder. Det er dog ikke nok at vide en masse, man skal nemlig også gætte på hvordan modspillerne klarer sig.

iKnow blev kåret som Årets Voksenspil 2013.

Spilleregler til iKnow

Formål Saml 20 point i chips ved at svare korrekt på spørgsmål samt ved at gætte hvor godt eller dårligt de andre spillere klarer sig.

  1.  Spillets start: Læg spillepladen på bordet og giv hver spiller en iKnow* og en iBet** brik i
    matchende farver samt en hvid chip.
  2. Første runde: En af spillerne vælges som oplæser for den første runde, og personen starter med at læse et spørgsmål højt fra en valgfri kategori (markeret med den transparente kategoribrik), dog uden ledetråd på dette tidspunkt. Oplæseren deltager ikke med sine egne iKnow eller iBet brikker i runden.
  3. iKNOW: Spillet starter med spilleren til venstre for oplæseren. Stil din iKNOWbrik på et tomt felt på spillepladen. Hvis du mener, du kan svare korrekt efter 1. ledetråd, stiller du brikken på et felt med tre prikker. Behøver du flere ledetråde, stilles brikken på et felt med en eller to prikker.
  4.  iBET: Den spiller, som stillede sin brik på højeste niveau, må gætte først, om hvem af de andre spillere der besvarer spørgsmålet (+) korrekt eller (-) forkert, ved at stille sin iBET brik på en tom cirkel på spillepladen. Derefter skal de andre spillere, i henhold til den rækkefølge de skal svare i, også gætte og placere deres iBet brikker i en af de resterende tomme cirkler.
  5. Ledetråde: Når alle iKNOW og iBET brikker er placeret på spillepladen, skal oplæseren læse 1. ledetråd, som giver 3 point. De spillere, som har lagt deres iKNQW brikker på felterne med tre prikker, skal nu besvare spørgsmålet (spilleren med brikken på højeste niveau svarer først). Derefter læses også ledetrådene til to prikker og en prik, indtil alle har svaret på spørgsmålet. Til sidst læser oplæseren det korrekte svar højt.
  6.  Kontrol af resultater: Oplæseren kontrollerer, hvem der svarede rigtigt eller forkert på spørgsmålet, samt hvem der gættede de andre spilleres resultater rigtigt eller forkert. Oplæseren starter med niveauet for tre prikker, fjerner brikkerne fra spillepladen og giver dem tilbage til spillerne efter kontrol af deres svar.
  7. Hvem vinder, hvem taber? Hvis du svarede rigtigt på spørgsmålet, vinder du tilsvarende antal hvide chips, som det niveau du svarede på. Hvis du gættede rigtigt på en anden spillers resultat, vinder du en ekstra hvid chip. Du kan ikke tabe chips for et forkert svar, men hvis du har satset en chip på en anden spillers resultat, taber du denne chip ved forkert gæt. Ved afslutning af runden får oplæseren altid to hvide chips.
  8. Næste runde: Den første spiller, der svarede korrekt på spørgsmålet i forrige runde må nu vælge kategori for næste runde og skal stille kategoribrikken på den tilsvarende farve på spillepladen. Spilleren til venstre for oplæseren fra forrige runde skal derefter læse det nye spørgsmål. Hvis ingen svarede korrekt på det forrige spørgsmål, flyttes kategoribrikken i urets retning til næste kategori på spillepladen.
  9. Vinder: Den første spiller med 20 point i chips er spillets vinder.

Uddybende forklaring

  1. I et spil med to spillere skal oplæseren også svare på spørgsmålet. Alle kortets ledetråde og svar dækkes med et andet kort, og afsløres efterhånden som runden skrider frem. I et spil med to spillere får oplæseren ikke to chips ved afslutningen af runden.
  2.  Når et nyt spørgsmål læses op, så overvej om du kan svare på 3 point-ledetråden. Hvis spørgsmålet virker svært, kan du vælge at spille sikkert og stille din iKNOWbrik på et lavere niveau, hvor du får flere ledetråde, inden du svarer. Og husk at intet forhindrer dig i at bruge det samme svar, som en anden spiller har givet inden dig.
  3. Du kan også vinde chips ved at gætte rigtigt på, hvordan de andre spillere klarer sig. Hvis du er sikker på, at nogen kender svaret, lægger du din iBETbrik på (+)-siden af denne spillers iKNOWbrik. Og ligeledes hvis du mener, en anden spiller svarer forkert, kan du stille din iBet brik på spillerens (-)side. Hvis du selv kan svaret, og din iKNOWbrik står på niveauet med tre prikker, så kan andre spillere også bruge dit svar og dermed vinde chips for korrekt svar. I denne situation vil du nok foretrække at lægge din iBETbrik på (+)siden af den pågældende spiller.
  4. En hvid chip er et point værd, og en sort chip er fem point værd. Når spillet skrider frem, kan du veksle fem hvide chips med en sort.

iKnow årets voksenspil 2013

Du kan købe iKnow her og se producentens hjemmeside her.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.