Mumispillet

By | oktober 20, 2014

Indhold i mumispillet

1.  spilleplade, der er magen til Mumimors kort med den forskel at de steder, hvorhun har tabt de forskellige ting ud af sin taske, er specielt markeret. Muslingerne er markeret med hvide muslinger, de smukke sten er markeret med blå cirkler, og nøglen til syltetøjskælderen ligger længst oppe.

6 spillebrikker – rød til Mumimor, gul til Mumifar, hvid til Mumitrolden, blå til Snorktrøkenen, grøn til Mumrikken og sort til Snif.

20 overraskelseskort, der skal blandes som en almindelig koribunke og lægges med den blå/hvide side opad. Når en spiller kommer til et kortsymbol, skal han tage et kort og følge dets anvisninger. Læg derefter kortet nederst i bunken.

1 nøgle til syltetøjskælderen

2 muslinger

12 smukke sten

1 terning
Forberedelser

 

Mumispillet kan spilles af 2-6 deltagere. Begynd med at lægge nøglen længst oppe på spillepladen, muslingerne på de hvide muslinger og en sten på hver af de blå cirkler. (Der bliver fire sten tilovers, og de skal foreløbig blive liggende i æsken).
Hver spiller tår en spillebrik og starter fra Mumihuset længst nede på spillepladen.

Spilleren med det højeste terningkast begynder, dernæst spilleren med det næsthøjeste terningkast osv.
Sådan rykker du spillebrikken

 

Hver gang det er din tur, må du kun kaste terningen én gang (medmindre du får et overraskelseskort, der giver dig to kast). Du skal rykke så mange felter frem, som terningen viser. Du må aldrig vende om og gå tilbage, men du må gå ned ad hvilken som helst sidevej, du vil. Hvis du for eksempel er kommet fra Mumihuset til teltet og vil tilbage til Mumihuset, kan du gå ned ad vejen forbi brændeskuret.
Selve spillet

 

Spillet går ud på at komme først op til nøglen og bringe den tilbage til Mumihuset. Husk at for at finde nogle af de tabte ting og få et overraskelseskort skal du lande på det pågældende felt. Det er ikke nok at passere det! Den spiller, der finder nøglen til syltetøjskælderen og desuden har samlet mindst én musling eller smukke sten, og som det lykkes at komme tilbage til Mumihuset med tingene, vinder spillet. Men hvis du på din vej passerer en anden spiller, eller hvis en anden spiller passerer dig (her gælder det altså om at passere, det er ikke nok bare at lande på samme felt), skal du give nøglen til den spiller, du passerede, eller som passerede dig. Og så er det altså denne spillers tur til at forsøge at bringe nøglen hjem til Mumihuset. Når du skal bringe nøglen hjem, gør det ikke noget, hvis terningen viser mere, end du skal bruge. Du skal alligevel blive i Mumihuset og har vundet spillet.
Farer, du kan møde undervejs

 

På spillepladen er der også ni sorte cirkler, og dem skal du passe på! De er følgende:

Brændeskuret nordøst for Mumihuset. Hvis du lander på denne sorte cirkel, skal du blive der en omgang for at hugge brænde.

Broerne på vej op mod bjerget, hvor Mumitrolden og Snif fandt Troldkarlens hat, og på vej mod De Ensomme Bjerge og Åkandekæret. Den spiller, der lander på en af de to broer, falder i bækken og driver væk med strømmen en omgang. Når han kommer til en af de to følgende broer, må han kravle op og fortsætte derfra.

Murren står ved vejsvinget bag passet mellem bækken og Troldkarlens Bjerg, og hvis du lander på denne sorte cirkel, bliver du så forfrossen, at du ikke kan røre dig, men må blive stående en omgang. (Som du ved, spreder Murren en isnende kulde omkring sig).

Palmerne på vej op mod Troldkarlens Bjerg. Hvis du lander på denne sorte cirkel, får du en kokosnød i hovedet og kommer først til dig selv efter en omgang.

Den første hængebro i De Ensomme Bjerge. Hvis du kommer ud på denne bro, bliver du voldsomt svimmel og kan ikke fortsætte. Du er nødt til at gå tilbage (i dette tilfælde må du godt vende om) og finde en anden vej.

Sejlruten fra Højsletten ti! Badestranden. Vandet er lumsk, og hvis du lander på en af de sorte cirkler, er du sejlet på grund og må vente en omgang, til det lykkes dig at lette anker, så du kan fortsætte. Husk derfor blot at du ikke skal sejle den korteste vej fra Badestranden til Højsletten!
Som du kan se på bølgerne, kommer vinden fra nordvest, så du må krydse op imod den og altså tage over Hattifnatternes ø. Når du skal tilbage, kan du sejle hvilken vej, du har lyst til, og det samme gælder ved Badebugten eller Hulen.
Hvem vinder?

 

Den spiller, der har fundet nøglen til syltetøjskælderen og desuden har samlet mindst én musling eller to smukke sten, og som det lykkes at komme tilbage til Mumihuset med tingene, vinder spillet.
Mumifamilien ønsker jer god fornøjelse og held og lykke!

  1. Hvis alt skal gå rigtigt til, skal vinderen have en syltetøjsmad!

 

Hvordan skete det?

Der havde været gæster i Mumidalen. Mostre, nevøer og kusiner på fædrene side. De blev der to hele dage, og Mumimor, der ikke vidste, hvad hun skulle finde på, tog dem med ud på en gåtur rundt i hele Mumidalen. Til Hulen, til Badestranden og med sejlbåden ud til Hattifnatternes ø, op til bjerget, hvor Troldkarlens hat en gang lå, på kryds og tværs over bækken og gennem syrenløvhytterne, palmelundene og lovengene. Og dog var det endnu ikke tid for gæsterne at tage hjem.

Så hun førte dem til sidst op over De Ensomme Bjerge til det bagvedliggende øde højland, hvor næsten ingen havde været før. Slægtningene klagede over, at de fik ondt i fødderne, men de fotograferede flittigt alle seværdigheder og huggede deres navn ind i klippen på den højeste top af De Ensomme Bjerge (toppen mellem de to hængebroer, du ved nok). Så tog gæsterne endelig af sted.

Og først på det tidspunkt …

opdagede Mumimor, at Klipdassen havde gnavet et hul i hendes taske. Hun tømte hele indholdet ud på spisebordet. Lommetørklædet var der stadig, og ståltråden og klisterbåndet og lommekniven og de tørre strømper og hovedpinepillerne. Men hun havde tabt nøglen til syltetøjskælderen, to muslinger og otte smukke sten. At nøglen var borte, var en ren katastrofe, for Mumifamilien havde tænkt sig at holde en stor fest for at fejre, at gæsterne var rejst. De to muslinger skulle hun bruge til et smykkeskrin med muslinger, hun var ved at lave af en af Mumifars cigarkasser (han er gået over til at ryge pibe, men har altid cigarer derhjemme til at byde gæster på), og alle ved jo, at Mumifamilien sætter stor pris på smukke sten.
Og disse sten var i hvert fald særlig smukke og samlet på Hattifnatternes ø.

Mumimor satte sig ned og tegnede seks kort over Mumidalen (og de blev ganske fine, for Mumimor er dygtig til det meste), og hun tegnede sine gåture ind på kortene. Hun delte kortene ud til Mumifar, Mumitrolden, Snorkfrøkenen, Mumrikken og Snif og beholdt et selv, for nu skulle alle ud at lede efter de forsvundne ting.

For at gøre det hele sjovere – i Mumidalen kommer du også ud for kedelige ting på en sjov måde – lovede hun dem en del overraskelser, og Mumifamilien elsker overraskelser! Og for at gøre det hele endnu mere spændende sagde hun, at hvis du finder nøglen til syltetøjskælderen og desuden har samlet mindst to smukke sten eller én musling, og det lykkes dig at komme tilbage til  mumihuset med nøglen og de andre ting uden at blive stoppet af nogen af de andre, vinder duspillet. Hvis du bliver stoppet, skal du give nøglen fra dig, og den nye ejer skal så forsøge at komme hjem til Mumihuset uden at blive stoppet undervejs.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.