PIXO

By | juli 4, 2014

PixoPIXO er et anderledes og sjovt familiespil udviklet af danske Gameinventors. PIXO minder lidt om det klassiske Tegn & Gæt, men er i mine øjne en klar videreudvikling og klart sjovere. I PIXO kombineres det bedste fra brætspil og tegnespil. PIXO kan spille af 3-6 deltagere, fra 12 års alderen af. Mindre børn kan dog også godt deltage i samarbejde med voksne, eller med lempede regler. Et spil PIXO tager cirka 45-60 minutter at spille.

PIXO kan købes her, og der kan læses mere om spillet på producentens hjemmeside.

PIXO blev blandt andet kåret af Søndagsavisen til Dette års bedste brætspil af testfamilierne. Og der blev skrevet: “Dette års bedste brætspil for hele familien er tegnespillet Pixo. Søndagsavisens testfamilier er ikke i tvivl…”.

 

Spillereglerne til PIXO følger nedenfor videoen. Men hvis du vil have forklaret spillereglerne med lyd og billede kan videoen anbefales!

 

PIXO Spilleregler

Om spillet:
PIXO er et underholdende spil, der udfordrer både hjernen og de kreative evner. Deltagerne skal gætte hinandens tegninger, som afsløres efterhånden som PIXO-boxenes låger åbnes. I PIXO handler det ikke kun om at tegne og gætte, men også om at slå til på de helt rigtige tidspunkter. Missionen er dog meget simpel i sidste ende, da det blot gælder om at bevæge sig en hel omgang rundt på spillepladen og tilbage til eller forbi sit farvefelt igen – før alle de andre…
Før spillet kan begynde:
Hver deltager vælger en spillebrik og en PIXO-box i samme farve. Spillebrikken placeres på det tilsvarende farvefelt på spillepladen.
Ordkort og PIXO-box:
På hvert af de 200 ordkort findes der 6 navneord. Ordet ud for ens valgte spillefarve tegner man på et blankt stykke papir, uden at modstanderne ser, hvad der tegnes. Tegningen må ikke indeholde bogstaver, men gerne symboler – eksempelvis som en rebus.
Pixo-boks
Hvis dét, der skal gættes, er en detalje på tegningen, kan man markere dette Eks.: Mule med en pil.

Tegningen lægges PIXO-boxen, men skjules bag de fire låger, før PIXOboxen lægges på spillepladen. (Man kan rotere PIXO-boxen, som man selv har lyst).

PIXO for 3 deltagere:
Ud over PIXO-boxen, der svarer til den valgte spillefarve, har man også den PIXO-box, der er placeret diagonalt overfor. Hver deltager spiller altså med to PIXO-boxe.

Før spillet starter, skal hver deltager opbygge et lager med færdige tegninger. Det gøres ved, at hver deltager trækker et ordkort, hvorfra ALLE 6 ord skal tegnes på hvert sit stykke papir (Der kan bruges flere ordkort til spillets helt unge deltagere, hvis det er nødvendigt). Deltagerne lægger herefter én tegning i hver af deres to PIXO-boxe, og så er alle klar til at spille. De resterende 4 tegninger fra lageret må deltagerne bruge, når en af deres tegninger bliver gættet, og en ny tegning skal lægges i én af PIXO-boxene.
PIXO for 4 eller 5 deltagere:
Hver deltager har den PIXO-box, der svarer til den valgte spillefarve.

Før spillet starter, skal hver deltager opbygge et lager med færdige tegninger. Det gøres ved, at hver deltager trækker et ordkort, hvorfra der frit vælges 4 ord, som skal tegnes på hvert sit stykke papir (Der kan bruges flere ordkort til spillets helt unge deltagere, hvis det er nødvendigt). Hver deltager lægger én af disse tegninger i sin PIXO-box. De resterende tegninger fra lageret må bruges, når ens tegning bliver gættet, og en ny tegning skal lægges i PIXO-boxen.

Resterende PIXO-boxe er JOKER-boxe. Der trækkes lod om, hvem der fra spillets begyndelse skal lægge en tegning fra sit lager I en JOKER- box. Den deltager, der gætter tegningen i en JOKER-box, overtager JOKER-boxen og skal herefter lægge en ny tegning I.

PIXO for 6 deltagere:
Hver deltager har den PIXO-box, der svarer til deltagerens valgte spillefarve.

Før spillet startet, trækker hver deltager et ordkort, hvorfra der tegnes dét ord, der står ud for deltagerens spillefarve (spillets helt unge deltagere må vælge frit på kortet). Tegningen lægges i deltagerens PIXO-box, og så er alle klar til at spille.

Spillet kan begynde:
Når alle 6 PIXO-boxe, hver indeholdende én skjult tegning, ligger på spillepladen, starter yngste deltager.
Først kastes PIXO-terningen, og udfaldet: “P”, “I”, “X” eller “O” bestemmer hvilken låge, som deltageren må åbne på én PIXO-box. Der er frit valg mellem alle boxe, så man må altså gerne åbne en låge i sin egen PIXO-box, hvis man finder det taktisk smart.

Senere i spillet kan man også vælge at lukke en låge, da det har betydning for pointscoren.
Eksempel: En PIXO-box har 1, 2 eller 3 låger åbne, og du mener at kunne gætte, hvad tegningen forestiller. Slår du så ét af de åbne lågers bogstav, kan du vælge at lukke denne låge og derved opnå ét point mere ifølge scoringstavlen.

Man skal altid åbne eller lukke én låge, medmindre PIXO-terningen lander på “+“ (plus) eller “-“ (minus), hvor man skal flytte en modspillers brik henholdsvis ét felt frem (+) eller ét felt tilbage (-), dog maksimalt tilbage til deltagerens startfelt.

Herefter gætter deltageren på én tegning, som ikke nødvendigvis er fra den PIXO-box, der er åbnet (eller lukket) en låge på. Der er HELT frit valg (dog ikke egne tegninger). HUSK: Der må også gættes, når PIXO-terningens udfald er +eller “-“.
Tegningens ejermand skal herefter enten svare:” ja/rigtigt” eller “nej/forkert”. Det er tegneren, der afgør, om en tegning er gættet. Efter gættet går turen videre til næste deltager i urets retning.

Scoringstavle
Gætteren Tegneren
4 lukkede låger 4 feltpoint 2 feltpoint
3 lukkede låger 3 feltpoint 2 feltpoint
2 lukkede låger 2 feltpoint 2 feltpoint
1 lukket låge 1 feltpoint 2 feltpoint
Gætte-runde
4 åbne låger 4 feltpoint 0 feltpoint

 

Pointfordelingen:
Tegneren opnår 2 feltpoint, hvis en tegning gættes, når den er dækket af i eller flere lukkede låger. Gætteren opnår dét antal feltpoint, som svarer til antallet af lukkede låger på PIXO-boxen med den gættede tegning.

Ved helt synlig tegning (4 åbne låger) mister tegneren muligheden for point, og gætteren kan opnå 4 feltpoint i en gætterunde. (se gætterunde)

Gætterunde — når alle 4 låger i en PIXO-box er åbnet
Hvis en PIXO-box har fået åbnet alle 4 låger, så har hver deltager, efter tur i urets retning, mulighed for at gætte på tegningen uden at slå med PIXO-terningen. Er man dén deltager, der har åbnet den sidste låge på PIXO-boxen, må man gætte først og sidst. Man får altså fordel af et ekstra gæt. Den deltager, der gætter tegningen, løber med de 4 point. Kan tegningen ikke gættes, skal tegneren fjerne sin PIXO-box, kassere tegningen og lægge en ny tegning i PIXO-boxen.

Hvad gør man, når en tegning bliver gættet?
Når en tegning gættes, så rykker gætter og tegner deres pointscore. (se scoringstavle).  Efter pointscoren er rykket, skal tegneren tage sin PIXO-box ud af spillet, Indtil han/hun er klar med en ny tegning, samtidig fortsætter spillet og man springes over, så længe PIXO-boxen Ikke er placeret tilbage pâ spiliepladen!

Som tegner trækker man et nyt ordkort og tegner ordet ud for sin splllefarve (Spillets helt unge deltagere må vælge frit på kortet). (For 3-5 deltagere: Man kan som tegner vælge at trække etnyt ordkort olier bruge en tegning fra sitlager)

HUSK: Ved gættet tegning i en JOKER-box (4-5 deltagere) er det gætteren, der bliver ny tegner!

Smutvejen (de stiplede linier på spillepladen)

Man må altid benytte en smutvej, hvis den ikke er spærret af en låge, der ligger ud mod spillevejen. Er en smutvej spærret, følger man spillevejen (over de farvede felter). Når en deltager skal rykke en modspiller ét felt frem (+) eller tilbage (-), kan der frit vælges, om der rykkes ad spillevejen eller smutvejen.

Kommer to deltagere i mål smatidig, er det gætteren, der udråbes som spillets vinder.

Spillet indeholder:

En spilleplade, 6 spillebrikker, 6 PIXO-bokse, 1 PIXO-terning, 2 æsker med i alt 200 ordkort, 280 stykker papir til at lave tegninger på og 6 blyanter.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.