Touché

By | november 11, 2013

TouchéTouché er et sjovt og underholdende familiespil som kan spilles af 2-6 deltagere fra 8 års alderen. Kender du til Sequence vil du elske Touché!

Se spillet forklaret i videoen nedenfor eller læs reglerne efter videoen:

 

Touche spilleregler

Formål med spillet:

På spillepladen er der felter svarende til to sæt spillekort samt otte ”Frie felter” (Free space). Spillerne/holdene sætter efter tur deres pyramider ud på spillepladen. Spillernes kort angiver, hvor på spillepladen pyramiderne kan placeres. Det gælder om, at være den første spiller eller det første hold, der får færdiggjort et forudbestemt mønster med sine pyramider på spillepladen. Der kan laves 5 forskellige mønstre, se afsnittet Valg af mønster. Når et mønster er færdigt, råber man ”Touché!”

Forberedelser til spillet:

1. Først bestemmes det, hvem som skal give kort, ved at alle spillerne trækker et kort ud af bunken. Spilleren/holdet, som trækker den højeste værdi, skal give kort i første omgang. Der gives kort med uret og kortgiveren vælger det første mønster i spillet (kvadrat, linie, T-form, kors/kryds eller kombination).

2. Der benyttes to sæt spillekort og alle kortene deles ud (=108 kort) og lægges med billedsiden nedad i en bunke foran hver spiller. Alle spillerne skal have lige mange kort. Når alle kortene er delt ud, tager spillerne de 5 øverste kort fra deres bunke op på hånden.

3. Hver spiller/hold får plasticpyramider (spillebrikker) i en farve efter eget valg. Pyramiderne benyttes til at markere felterne på spillepladen, som svarer til kortene. Når en spiller eller et hold har lavet et mønster færdigt, så benyttes de sorte pyramider til at ”krone” mønstret med. Dette gøres for at vise, at disse felter ikke må benyttes mere. De sorte pyramider er til brug for alle deltagere.

Spillets forløb:

1. Til hvert kort, er der to tilsvarende felter på spillepladen. Spilleren til venstre for kortgiveren vælger et kort fra sin hånd, og sætter en af sine pyramider på det tilsvarende felt på spillepladen. Derefter lægges kortet til side ved siden af spille-pladen med billedsiden opad. (Hvis man f.eks. tager hjerter tre, så placerer man en pyramide på et af de to tilsvarende hjerter tre felter på spillepladen og lægger sit kort til siden) Derefter tager spilleren et nyt kort fra sin bunke op på hånden, så man hele tiden sidder med fem kort.

2. Turen fortsætter i urets retning og de andre spillere følger ovenstående fremgangsmåde.

3. Spillerne skal forsøge at danne det valgte mønster ved at spille kort ud, der passer til felterne ved siden af de pyramider, som man allerede har placeret. Hvis man ikke har kort til at fortsætte sit mønster, så kan man starte et nyt mønster et andet sted på spillepladen.

4. Spillerne kan benytte sine kort til at forhindre andre spillere i at gøre deres mønster færdigt, eller til at gøre egne mønstre færdige. Man kan altså ødelægge modstandernes mønstre og tvinge dem til at starte på nye.

5. Jokerkortene erstatter alle kort, og kan bruges til at sætte en pyramide på et hvilken som helst ledigt felt. Man kan også bruge kortet til at fjerne en af sine modstanderes pyramider og så erstatte den med en af sine egne. På den måde kan man forhindre en modstander i et færdiggøre sit mønster eller fjerne en modstander fra et af sine egne mønstre. Det er frivilligt, om man vil sætte en af sine egne pyramider ned på spillepladen.

6. Frit felt (Free space) området kan benyttes, når feltet er det sidste felt, der skal overtages for at et mønster bliver færdigt. Man kan altså benytte et hvilken som helst kort til Frit felt området, hvis mønsteret derefter er færdigt. Pyramiderne i det færdige mønster skal herefter ”krones” med de sorte pyramider, så felterne ikke kan bruges mere i spillet.

7. Hvis en spiller sidder med kort på hånden, hvor de tilsvarende felter på spillepladen allerede er optaget (dette er muligt, eftersom Touchékortene blandes og deles ud igen efter hver omgang), kan han/hun lægge kortene i bunken med de benyttede kort og tage et tilsvarende antal kort op fra sin bunke. Derefter er det næste spillers tur.

8. Spillerne må ikke give hinanden eller holdkammeraterne gode råd under spillets forløb. Når der spilles i hold, har hver spiller på holdet fem kort på hånden. Et hold må kun lægge et kort ud, når det har tur.

Spillerne på holdet læger altså deres kort ud efter tur og kan selv bestemme, hvem der skal starte.

9. Når et mønster er færdigt og spilleren/holdet råber Touché, så ”krones” mønstret med de sorte pyramider (de sorte pyramider sættes ned over de andre pyramider i mønstret). Alle andre pyramider fjernes fra spillepladen. Vinderen starter nu næste spilleomgang. Spillet bliver vanskeligere for hver omgang, fordi der er færdige mønstre på spillepladen, som hermed giver færre muligheder for at lave nye mønstre.

Hvis placeringen af en pyramide færdiggøre to mønstre, så er det kun et af mønstrene, som er pointgivende.

Eksempel:

10. Når de på forhånd aftalte spillerunder er gennemført (3 eller 4 runder), så ryddes spillepladen. Derefter deles pyramiderne ud igen, kortene blandes og et nyt Touchéspil kan begynde!

Vinderen

Den spiller eller det hold, der har lavet flest mønstre f.eks. to ud af tre eller tre ud af fire, har vundet spillet. Hvis man ønsker at benytte point, så kan de tildeles på følgende måde: 10 point for et kvadrat eller en linie, 15 point for kryds/kort eller T-form, 20 point for en kombination.

Valg af mønster

Tre T-former, som består af lodrette, vandrette eller diagonale linier på spillepladen.

Fire kvadrater.

Tre kort eller kryds, som består af lodrette, vandrette eller diagonale linier på spillepladen.

Tre linier, som består af 5 felter på række, lodret, vandret eller diagonalt.

En kombination, som består af tre valgfrie mønstre ud af fire mulige.

For illustration som vil hjælpe med forståelsen af spillet se producentens hjemmeside

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.